Program poradenských služeb ZŠ a MŠ Tábor náměstí Mikuláše z Husi 45
2024/2025
Poradenská činnost v naší škole je zajišťována školním poradenským pracovištěm (ŠPP). Poradenské služby školy podléhají platné legislativě. Školní poradenské pracoviště je tvořeno odbornými pozicemi: školní psycholog, výchovný poradce, výchovný- kariérový poradce, metodik prevence.
Činnost školního poradenského pracoviště koordinuje jeden z jeho členů pověřený ředitelem školy. Spoluprací se školskými poradenskými zařízeními a koordinací péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je pověřena Mgr. Stanislava Bělohlavová.
Školní poradenské pracoviště
- a) Poradenští pracovníci školy
Výchovný poradce
Mgr. Stanislava Bělohlavová
Výchovný – kariérový poradce
Mgr. Libuše Čulíková
Metodik prevence
Mgr. Hana Prošková
- b) Ostatní pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách
Asistenti pedagoga
Třídní učitelé
Konzultační hodiny (jiný termín je možný na základě domluvy)
Mgr. Stanislava Bělohlavová | Pondělí 7.15 – 7.45 hod. |
Mgr. Libuše Čulíková | Středa 10.00 – 10.30 hod. |
Mgr. Hana Prošková | Úterý 11.50 – 12.35 hod. |
Cíle programu poradenských služeb
- zvládnout adaptační obtíže při vstupu do školy a na 2. stupeň ZŠ
- pomáhat upevňovat studijní návyky
- pomoc při řešení osobních obtíží a problémů žáků
- sledovat účinnost preventivních programů realizovaných školou
- podporovat proces volby povolání a poskytování služeb kariérového poradenství
- připravit podmínky možnosti inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků se sociálním znevýhodněním a žáků nadaných
- vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností ve škole
- posílit péči o žáky s neprospěchem, průběžně a dlouhodobě s nimi pracovat, prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků
- sledovat chování jednotlivých žáků a třídních kolektivů se zvláštním zřetelem pro předcházení všem formám rizikového chování
- poskytovat metodickou pomoc ostatním učitelům
- prohloubit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči
- spolupracovat se specializovanými poradenskými zařízeními (PPP, SPC, SVP)
- spolupracovat s orgány sociálně právní ochrany dětí
Přehled poradenských služeb školního poradenského pracoviště
- a) poradenští pracovníci školy
Poradenské činnosti poskytované výchovným poradcem
Mgr. Stanislava Bělohlavová – vykonává všechny práce spojené s funkcí výchovného poradce / výchovné a výukové obtíže, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, zápis do 1.tříd , koordinace třídních učitelů, záškoláctví, spolupráce s PPP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou/ pro všechny žáky školy:
- vede evidenci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- organizuje reedukační činnost
- kontroluje platnost zpráv, spolupracuje se zákonnými zástupci v případě dalších vyšetření
- poskytuje ostatním vyučujícím metodickou pomoc při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- prevence školní neúspěšnosti
- organizuje přípravu plánů pedagogické podpory
- organizuje přípravu individuálních vzdělávacích plánů
- je kontaktní osobou pro spolupráci s SPC a PPP
- vyhodnocuje IVP a plány pedagogické podpory
- spolupracuje s rodiči při realizaci doporučení z vyšetření PPP či SPC
- pracuje s talentovanými žáky
- spolupracuje se školním psychologem
- účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce
Poradenské činnosti poskytované výchovným – kariérovým poradcem
Mgr. Libuše Čulíková – vykonává všechny práce spojené s volbou povolání, zápis do 1. třídy, spolupráce s PPP a ÚP a dalšími institucemi zabývající se danou problematikou.
Náplň práce:
- ve spolupráci s metodikem prevence organizuje výchovné a preventivní akce
- informuje žáky 5., 7., 9. ročníků a jejich rodiče o možnostech dalšího studia
- informuje o Burze škol, o výstavě Vzdělání a řemeslo, o dnech otevřených dveří, o přípravných kurzech.
- spolupracuje se SŠ, organizuje besedy pro žáky 9. tříd
- spolupracuje s ÚP při organizaci besed pro 9. ročník
- spolupracuje s ÚP, SPC a PPP při testech profesní orientace
- připravuje zápis do 1. tříd
- vydává zákonným zástupcům zápisové lístky a náhradní zápisové lístky pro SŠ
- tiskne žákům přihlášky ke studiu
- zajišťuje pomoc při vyhledávání škol, které organizují druhé a další kolo přijímacích zkoušek
Konzultační, poradenské a intervenční práce
péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení)
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)
- krizová intervence a zpracování krize pro žáky s rodiči a pedagogické pracovníky
- prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, konzultace)
- techniky a hygiena učení určená pro žáky
- skupinová s komunitní práce s žáky
- koordinace preventivní práce ve třídě
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
- konzultace s rodiči (popř. zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
- pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí
Metodická práce a vzdělávací činnost
participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základní ho vzdělávání
- metodická pomoc třídním učitelům
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům při přípravě vyrovnávacích opatření žáků se sociálním znevýhodněním a žáků se zdravotním znevýhodněním
- vyžádané konzultace a metodické vedení pro pedagogické pracovníky
- účast na pracovních poradách školy
- koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence) a mimo školu ( školské a zdravotnické poradenské zařízení, neziskové organizace zabývající se školou a mládeží, atd.)
- participace na přípravě přijímacích řízení k dalšímu vzdělávání ve střední škole
- metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu obecně k výše uvedeným tématům prezentační a informační činnosti ve škole, dále besedy a osvěta (např. zákonným zástupcům u zápisů do 1. ročníku školy)
Poradenské činnosti poskytované metodikem prevence
Mgr. Hana Prošková
Metodické a koordinační činnosti
1. Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy.
2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
5. Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
6. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
7. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
8. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
9. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
10. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
3. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
4. Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
5. Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
1. Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
2. Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
3. Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
b) pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách
Asistent pedagoga
- Spolupráce s pedagogickými pracovníky školy při realizaci výchovné a vzdělávací činnosti (spolupráce s pedagogem při výkladu učební látky, individuální podpora žáků v průběhu výuky, náslech v hodinách).
- Pomoc žákovi přizpůsobit se školnímu prostředí.
- Pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovně – vzdělávací činnosti.
- Pomoc při orientaci po školní budově, při přesunech mimo budovu.
- Je součástí týmu pro tvorbu IVP.
- Výroba speciálních didaktických pomůcek na vyučování.
- Nácvik práce s kompenzačními pomůckami.
- Příprava učebních textů na vyučování (přepisy, příprava diktátů a jiného písemného materiálu).
- Kontrola domácí přípravy žáků a pomůcek.
- Kontrolování a zajištění materiálního vybavení dítěte.
- Pomoc při přípravě učebních pomůcek.
- Pomoc s doučováním i mimo vyučovací hodiny.
- Účast na pedagogických poradách a třídních schůzkách.
- Komunikace se zákonnými zástupci žáků (návštěvy rodin, účast na třídních schůzkách, organizování účasti rodičů na školních aktivitách).
- Podávání informací o žácích pedagogickým pracovníkům.
- Spolupráce s třídními učiteli a poradenskými pracovníky při navrhování a zajišťování vyrovnávacích opatření, dle potřeby také spolupráce s poradenskými a dalšími subjekty mimo školu (školská poradenská zařízení, střediska výchovné péče, orgány sociálně-právní ochrany dětí apod.).
- Pomoc při řešení konfliktních situací a kázeňských přestupků.
- Pomoc při řešení sociálně nežádoucích jevů (zejména neomluvené absence žáků, užívání návykových látek, šikany, projevů rasismu, týrání žáků, apod.)
- Informační a osvětová činnost.
- Účast na vzdělávacích aktivitách určených pro asistenty pedagoga.
Třídní učitelé
- dbá na vytvoření a dodržování pravidel třídy, které jsou v souladu se školním řádem
- spolupracuje s výchovným poradce při vyhledávání a sledování problémových a ohrožených žáků při řešení jejich výchovných a výukových problémů,
- spolupracuje s metodikem prevence, podílí se na realizaci školního preventivního programu, sleduje a vyhodnocuje vztahy ve třídě
Způsob spolupráce a komunikace porad.pracovníků se sborem a vedením školy
Poradenští pracovníci vzájemně úzce spolupracují při plnění konkrétních úkolů daných pro školní rok, vzájemně se informují zejména v oblasti prevence rizikového chování, koordinují svou činnost. Podle potřeby a aktuálních problémů se scházejí s vedením, třídními učiteli, učiteli určitých předmětů nebo jinými pedagogy v oblasti preventivní, výchovné, poradenské.
Pro způsob komunikace s vedením školy nebo pedagogickým sborem využívají podle potřeby osobních pohovorů, pedagogických porad, předmětových komisí, schůzek třídních učitelů, schůzek vyučujících určitých konkrétních žáků apod.
Práce s informacemi a s důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy, třídní učitelé nebo další pedagogové dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Dokumentaci, která obsahuje údaje, které jsou důvěrného nebo citlivého charakteru uchovávají v uzamykatelné skříňce nebo zásuvce (zejména zprávy z vyšetření žáků z PPP, SPC, …, záznamy z pohovorů se žáky, rodiči, z výchovných komisí, materiály obsahující osobní údaje žáků, korespondenci s poradenskými zařízeními,), zachovávají mlčenlivost o získaných informacích důvěrného charakteru v souladu se zákonem.
Přílohy
Příloha č. 1 Plán výchovného poradce pro školní rok 2024/2025
Příloha č. 2 Preventivní strategie školy pro školní rok 2024/2025
Příloha č. 3 Plán proti šikaně pro školní rok 2024/2025
Příloha č. 4 Krizové scénáře
Příloha č. 5 Strategie předcházení školní neúspěšnosti 2024/2025
Příloha č. 6 Preventivní program 2024/2025
Pracovníci školy byli seznámeni s Plánem poradenských služeb na školní ro 2024/2025 na poradě dne 2.9.2024.